NEGATÍVNA RECENZIA || ČLÁNOK

by - 6/11/2020

Častokrát si dávate otázku čo je to dobrá negatívna recenzia? Ako správne napísať  negatívnu recenziu? Ak áno, skúste si tento článok prečítať do konca a ja verím, že tu nájdete odpovede na Vaše otázky. (Chcem upozorniť, že toto je môj názor, moje skúsenosti. Niekto iný môže mať názor iný)


Určite sa aj Vám už niekoľkokrát stalo, že ste sa zamysleli nad tým ako napísať správne negatívnu recenziu, tak aby ste neurazili ani autora knihy ale aby ste neodradili niekoho, koho kniha môže naozaj zaujímať. Rovnako tiež upozorniť nato komu sa táto kniha páčiť nemusí, ale zároveň nechať voľbu na čitateľovi či si knihu prečíta alebo nie ale zároveň chcete vyjadriť svoj názor a svoje pocity z knihy a z príbehu.


Už prešiel nejaký ten piatok čo som Vám na svojom Instagrame položila otázku čo by mala a nemala obsahovať negatívna recenzia. Vaše odpovede sa častokrát rovnaké ale verím, že 100% úprimne. Tak sa poďme pozrieť na Vaše odpovede.

Na otázku čo by mala obsahovať pozitívna recenzia ste zvykli odpovedať 100% úprimná kritika ale zároveň povedať prečo sa mi daná časť v knihe nepáči - vysvetliť, dôvody a argumenty, klady, ktoré by pritiahli potenciálneho čitateľa, konštruktívnu kritiku a mnoho ďalšieho.

Otázka čo by negatívna recenzia obsahovať nemala ste sa väčšina zhodli. Vaše odpovede boli urážanie/nadávanie na  autora alebo diela, ktoré napísal. Vnucovanie negatívneho názoru/ postoju, ktorý má recenzant, Znehodnotenie práce autora. Tieto odpovede boli u Vás veľmi časté.


Dám Vám dve otázky, zamyslite sa a odpovedzte si na ne (Budem veľmi rada ak sa s odpoveďou podelíte v komentári).

1. Je podľa Vás v poriadku ak vy alebo niekto iný zosmiešní niekoho prácu? Nezáleží koľko času nad tým strávil či hodinu alebo mesiace?

2. Ako by ste sa cítili Vy ak by niekto urazil a zosmiešnil Vašu prácu, nad ktorou ste sedeli určitý čas?

Odpovedali ste si?

Ja áno. Zaujíma Vás moja odpoveď ak áno kľudne si ju prečítajte.

1. Za mňa nie je určite v poriadku ak niekto urazí niekoho prácu, je jedno či ide o autora, bookstagramera alebo fotografa alebo inú profesiu.

2. Popravde ja si z takýchto veci veľkú hlavu nerobím, s tým čo robím som spokojná takže mňa by sa to veľmi nedotklo - v prípade, že by  niekto zosmiešnil moju tvorbu (nezáleží koľko času tomu venujete - ten čas tam je) asi by som sa zamyslela nad tým, či má táto osoba chrbtovú kosť  - je jasné, že nie. Zamrzelo by ma to ale nebrala by som si tento názor veľmi k srdiečku, akurát by som sa zamyslela nad človekom, ktorý sa takto prezentuje. Pretože uraziť niekoho prácu mi nepríde veľmi profesionálne.


Za mňa je niekoľko spôsobov ako vyjadriť to, čo sa mi nepáči bez toho aby som niekoho prácu urazila, zosmiešnila alebo ohovorila. Všetko sa dá povedať inteligentné a bez urážok. 

Vždy sa treba zamyslieť nad tým, čo spravíte a poviete, pretože či už schválne alebo nie zosmiešnením a urazením môžete človeku ublížiť. Vy si to možno neuvedomíte, ale vždy sa treba zamyslieť ako by bolo Vám na mieste osoby, ktorá si dala prácu s napísaním knihy. No ak už sa rozhodnete ísť smerom čo najviac uraziť knihu, čo najviac zosmiešniť knihu alebo autora, nerobíte zle meno jemu ale sebe, pretože týmto spôsobom nemôžete byť profesionálny ani dobrý recenzant.


Ja sa držím vždy jedného pravidla - ľudia, ktorí dokážu uraziť a zosmiešniť niekoho prácu nemajú v mojom srdci ani živote miesto, nezaslúžia si ho.
Skúste sa zamyslieť nad tým, akých ľudí mate vo svojom okolí a skúste sa držať tohto malého môjho pravidlá a verte, že budete šťastnejší a pokojnejší.


"Nie vždy je konštruktívna kritika kritikou a niekedy je medzi ňou a hejtom naozaj tenká čiara" Anonymný autor


Ak neviete na niekoho prácu povedať nič dobre, bez toho aby ste niekoho urazili - verte, že najlepšie spravíte ak sa k tomu nevyjadríte, pretože nikto nestojí o to aby ste niekoho prácu urazili a zosmiešnili. (A nerobíte dobre meno ani sebe).


Verte či nie ale každému sa všetko zlé v živote vráti. Správaj sa tak ako chceš aby sa ľudia správali k tebe.


Prednedávnom som stretla milú pani, ktorá sa rozhodla spraviť radosť úplne cudzej žene tým, že jej pošle na jej narodeniny pohľadnicu. A ja sa pýtam, prečo takýto milý a dobrý človek nemôže byť všade? Prečo musí vládnuť nenávisť a súperenie? Prečo jeden druhého musíme zosmiešňovať?


Určite každý z Vás čaká, že Vám sem dám návod ako máte napísať skvelú negatívnu recenziu, bez toho aby ste niekoho niekoľko mesačnú  prácu znehodnotili. No žiaľ návod pre Vás nemám, mám len pár bodov, ktorých sa držím ja.

Základom je nevyberať si knihy, ktoré sú mimo Váš žáner, knihy, ktoré sa Vám nepáčili od dotyčného autora. Ak idete čítať niečo čo ide mimo Vás , je viac ako jasné, že nemôžete napísať objektívnu recenziu ani keď sa rozhodnete postaviť na hlavu. Česť výnimkám.

(Predstavte si, že by som išla hodnotiť hororovú knihu, zasmiali by sme sa, však?)

Pr. Ak sa ti niekto nepáči, ak ti niekto ako osoba nesedí nebudeš sa s ním kamarátiť len preto lebo je slávny alebo bohatý.
A takto isto je to pri knihách.


Ako napísať dobrú negatívnu recenziu podľa mňa? Respektíve čoho sa snažím držať ja? (Môj názor a moje postrehy)

1. V prvom rade sa vyhýbam knihám, ktoré viem, že sa mi páčiť nebudú lebo idú mimo mňa.

2. Nezáleží na tom či sa mi kniha páčila alebo nepáčila (dobre záleží) ale dôležité je vyjadriť obsah tak aby ste povedali o čom príbeh je ale neprezradili veľa. Pre mňa je dôležité zdržať sa nepodstatných komentárov. (za mňa to ničí dojem) Ide o to povedať o čom je kniha nie čo Vám prekážalo - nato budete mať priestor v recenzií.

3. Nikdy nie je vhodné v recenzií vysmievať sa, spochybňovať, urážať prácu autora, len preto lebo Vám sa jeho dielo nepáči. Sme inteligentní a rozumní ľudia tak verím, že každý vie napísať recenziu bez výsmechu a urážok.

4. Dôležité je vysvetliť, prečo sa Vám kniha nepáči, ktorá časť v knihe a prečo sa Vám nepáčila ale zároveň aj vyzdvihnúť to, čo sa Vám páčilo. Ale hlavne vedieť vysvetliť prečo sa Vám niečo nepáči a nie len "Lebo sa mi to nepáči." a koniec. Ak už to nedáte do recenzie mali by ste vedieť prečo sa Vám niečo nepáči.

5. Ako som spomínala dôležité pre mňa, je nájsť na knihe aj to pekné a vyzdvihnúť

to. Toto je dôležité pre tých ľudí, ktorým by sa kniha mohla páčiť. Treba ukázať aj to krásne nie len to zlé.

6. Veľkú úlohu hrá hodnotenie príbehu, nie obálky, počtu chýb, úvodzoviek, kurzivy.. Veď predsa autor písal príbeh preto aby nás zaujal (príbeh) nie aby sme hľadali chyby.

Pre mňa je v hodnotení dôležité to, ako ma upútal príbeh, nie to koľko chýb som našla v knihe, či je priama reč písaná v kurzíve s úvodzovkami. Sú to detaily, ktoré u mňa v príbehu nehrajú veľkú úlohu - v prvom prípade treba hodnotiť príbeh. Nedám predsa knihe 1 hviezdu len preto lebo sa mi nepáči obálka a našla som tam gramatické chyby. (Niekto nie je dokonalý a každému sa stane, že sa zmýli)

7. Ak mi nie je nejaká postava sympatická neznamená to, že nemôže byť sympatická aj niekomu inému - znova hodnotíme príbeh nie to ako mi aká postava sadla. Aj keď je to dôležité nie až natoľko aby sme príbeh len kvôli sympatiám zniesli pod čiernu zem.

8. Za mňa veľmi dôležitý bod, odporučiť knihu tým, ktorým by sa mohla páčiť ale zároveň upozorniť ľudí, ktorý majú podobný výber ako ja, že sa im táto kniha nemusí páčiť. Hlavné rozhodnutie treba nechať na čitateľovi.

9. Jedna z najdôležitejších vecí pre mňa (možno som to už spomínala) je povedať o čom príbeh bol, čo sa môže a nemusí čitateľom páčiť, ale nikdy neprezradiť z príbehu priveľa (to isté platí aj keď knihu recenzujete) a nechať čitateľovi to tajomno, ktoré som mala pri knihe aj ja. Ak už sa niekto rozhodne pridať spoiler treba nato upozorniť.

10. Tiež si treba vedieť zvoliť správny slovník keď knihu recenzujete. Slová ako odpad, rituálne spáliť, sprostosť, z knihy budete zvracať a podobne - zamyslíme sa nad tým, toto sa asi do recenzie veľmi nehodí, však?

Čo je ale najdôležitejšie - Aby dobrý recenzant vedel knihu hodnotiť objektívne, a nesnažiť sa upútať pozornosť tým, že urazím knihu čo mi sily dovolia.

Rovnako tiež sa nikdy nesnažte vnútiť niekomu svoj názor, ani ho odhovárať od danej knihy. Stačí povedať svoj názor a nechať daného čitateľa nech si vytvorí aj on tej svoj. Vám predsa tiež niekto nenútil cudzí názor.

To, že sa mne niečo nepáči neznamená, že tebe sa to páčiť nemôže.

Každý je strojcom vlastného šťastia a čo dáš sa ti vráti.

Toto je téma, na ktorú by som vedela napísať ešte omnoho viac - možno inokedy. Verím, že sa Vám dnešný článok páčil, či už s mojím názorom súhlasíte alebo nie.
Budem veľmi rada ak mi Váš názor napíšete do komentára alebo do súkromnej správy na Instagrame. Rovnako dúfam, že ste si čo to vzali z môjho názoru. Prajem Vám ešte pekný zvyšok večera.


Camila

You May Also Like

0 komentárov

Nahlásiť zneužitie